Geometria kół

Prawidłowe, symetryczne ustawienie kół wpływa nie tylko na poprawę komfortu jazdy ale i zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Samochód dzięki temu zachowuje się w sposób bardziej przewidywalny a systemy kontroli trakcji mogą prawidłowo wykonywać swoje zadania. Wykonanie geometrii to zbadanie stopnia zużycia szeregu elementów. Koła i układ jezdny są poddawane ogromnym przeciążeniom dlatego badanie geometrii powinno być wykonywane dość często. Podstawowe elementy tego procesu to badanie zbieżności i kątów nachylenia kół.


Nieprawidłowe ustawienie kół w twoim samochodzie może prowadzić do:

  • nierównomiernego zdzierania się opon
  • problemów z prowadzeniem samochodu (tzw. „ściągania” samochodu podczas normalnej jazdy)
  • nieprawidłowego ustawienia kierownicy

Zbieżność

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół jest wtedy kiedy koła przednie pojazdu są lekko skierowane do siebie. Są zbieżne. Kąty te powinny być dokładnie takie same. Takie ustawienie przednich kół sprawia że siły napędowe pojazdu równoważą się „ciągnąc” samochód do przodu. Przy prawidłowo ustawionej zbieżności samochód utrzymuje prosty tor jazdy nawet po puszczeniu kierownicy a kierownica sama ustawia się na wprost.

Kąty

Kąty nachylenia poszczególnych kół względem podłoża. Koła przedniej osi zazwyczaj są nieznacznie pochylone do wewnątrz. Koła tylne powinny być skierowane prostopadle do podłoża.